Westervoort on Wheels keert terug
27 juli 2015Westervoort – Het succesvolle gemotoriseerde spektakel “Westervoort on Wheels” keert terug als onderdeel van het geweldige weekend Westervoort in Beweging die dit jaar in het weekend van 28, 29 en 30 augustus plaatsvind.
Met de bekende gemeenschapsmanifestatie op de vrijdag en de geweldige truckersrun voor de gehandicapten medemens op de zaterdag, zal de zondag, na een jaar afwezigheid, weer in het teken staan van een gemotoriseerd spektakel. Vele duizenden bezoekers konden vele jaren volop genieten van alle gratis aangeboden gemotoriseerde demo’s en wedstrijden, die door de jaren heen verspreidt over Westervoort plaatsvonden. De organisatie kon de veiligheid van zowel bezoeker als deelnemer niet meer garanderen, hierdoor zijn ze gestopt met de crosswedstrijden. Echter een weekend zonder motorspektakel is ondenkbaar. Vandaar dat de organisatie in het najaar van 2013 de eerste gesprekken al hebben gehad met de gemeente Westervoort en hebben ze direct de nieuwe ideeën kenbaar gemaakt.
Na vele gesprekken bij de gemeente en met het SAM (Stichting Aanvullende Motorsport), is de organisatie er trots op te kunnen vermelden dat er op het bedrijventerrein ’t Ambacht in Westervoort een klassieke motorrace demonstratie wordt georganiseerd, oftewel een regelmatigheid demonstratie. Dat wil niet zeggen dat er niet sportief gereden mag worden. Het gaat uiteindelijk om het demonstreren van sport- en wedstrijdmotoren van vroeger.
Met oude race motoren, bouwjaar vanaf ongeveer 1960 tot 1987, wordt op een afgesloten stuk openbare weg gereden. Het doel hierbij is om het meeste constante tijd per ronde te rijden. De motoren worden allemaal voorzien van een tijdstransponder. Elke afgelegde ronde wordt de tijd bijgehouden. De rijder die de meest constante ronde rijdt wint de wedstrijd.
Op zondag 30 augustus worden vanaf 10:00 tot 12:00 uur oefenrondes/kwalificaties gereden. Deze rondes worden gereden om aan “het circuit” te wennen. Vanaf 12:00 uur tot 17:00 uur worden de regelmatigheid wedstrijden verreden. Aan de start komen geoefende rijders die allen gekeurd en in bezit zijn van een landelijk erkende racelicentie. Je moet ingeschreven staan bij de SAM en bij de MON anders mag je niet meedoen. Alle motoren worden vooraf technisch gekeurd door de organisatie van de SAM en de MON. Het is dus geen open inschrijving waaraan eenieder mee aan kan deelnemen.
Aan de startlijn staan de traditionele inhoudsklassen. De 50cc en 125cc, vaak in een gemeenschappelijke manche; voorts de 250cc, de 350cc, de 500cc en de 750cc. Daarnaast verschijnen er ook klassieke zijspannen aan de start. De motoren zijn allen vooraf gekeurd door een technische commissie.
Omdat het een nieuw gemotoriseerd evenement betreft zijn er ontzettend veel officiële overleg momenten met de gemeente Westervoort en alle veiligheids- en hulpinstanties geweest. Dit heeft geresulteerd in het publiceren van een voorlopige- en een definitieve vergunningsaanvraag die beide in de Westervoortpost zijn gepubliceerd. De vergunning is verleend omdat de organisatie aan ontzettend veel veiligheidsvoorwaarden moet voldoen.
Om de veiligheid voor de bezoekers te garanderen moet de weg voor verkeer worden afgesloten.
Op zondag 30 augustus zal het bedrijventerrein ’t Ambacht tussen 9:30 uur en 17:30 compleet worden afgesloten voor doorgaand verkeer. BP ’t Ambacht en Cardio Fitness blijven bereikbaar. Alle bedrijven een aanwonenden zijn geïnformeerd. Bewoners van de nieuwe wijk Beekenoord worden op deze zondag ontsloten via de tijdelijke verbinding Sint Dominicuslaan-Hageland. Aan de Liemersallee zal een tijdelijk rennerskwartier komen waar alle motoren geparkeerd komen te staan.
Het publiek kan op een aantal plaatsen de demonstratie bekijken, de rest wordt compleet afgesloten voor publiek wegens de veiligheid van publiek en motoren. Gemotoriseerde sporten brengen een groter risico’s met zich mee dan overige sporten. Stichting Promotie Westervoort heeft altijd de veiligheid hoog in het vaandel staan bij al hun activiteiten. Met deze activiteit, en ervaringen van SAM wordt er geprobeerd de risico’s tot een minimum te beperken. Het publiek komt op een zeer veilige afstand van het daadwerkelijke circuit te staan. Over het gehele terrein zal d.m.v. borden en hekken aangegeven staan waar het publiek kan staan. Om dit alles in goede banen te leiden zal er gebruik worden gemaakt van verkeersregelaars en baancommissarissen.