Sinterklaas is voorbij… komt er een moment dat het echt voorbij is?

Sinterklaas is voorbij… komt er een moment dat het echt voorbij is?

9 december 2022 Uit Door Admin

Mijn mijter is weer even opgeruimd. We keken er na Covid echt naar uit en het was leuk. Toch zag ik het afgelopen weekend en ook wel de tijd ervoor een aantal dingen die me zorgen baren.

In de afgelopen jaren, vooral tijdens de steeds hoger oplopende discussie over de kleur van de Pieten, hoorde je vaak roepen: ‘Ze’ willen onze tradities afschaffen. Die ‘ze’ waren dan immigranten, verder niet nader benoemd. Ik denk dat die ‘ze’ er weinig of niks mee van doen hebben. Ik vrees dat we zelf deze eeuwenoude traditie de nek omdraaien.

Sinterklaas lijkt steeds vaker onder te sneeuwen in de commercie van Black Friday, Cybermonday (totaalomzet 5,2 miljard!) en Kerstmis. Terwijl winkelstraten en televisiezenders overspoeld worden met aanbiedingen en kortingen, lijkt de aandacht voor onze eigen tradities te verdwijnen. Sint gaf 25% minder uit.

Uitzonderingen daargelaten, zijn er in de winkelstraten nauwelijks nog sinterklaasetalages te vinden. Volgens brancheorganisatie INretail focussen de winkels liever op de ‘feestperiode’. ‘Daarmee stoot je niemand voor het hoofd en bovendien is het wel zo efficiënt.’

Het is jammer om te zien dat ik als Sinterklaas het afgelopen weekend steeds vaker onder de kerstboom belandde. Waar de Sinterklaasviering vroeger een gezellige en feestelijke tijd was, lijkt het nu steeds meer op een voorbereiding voor het echte feest: Kerstmis. De focus op cadeaus en koopgedrag neemt toe, terwijl de symboliek en betekenis van Sinterklaas steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Als ik er schertsend iets over zei, hadden de meesten nog wel het fatsoen zich enigszins te verontschuldigen.

We vinden het oh zo belangrijk om onze eigen tradities te behouden en te koesteren. Sinterklaas is een Nederlandse traditie. Kerstmis is het door de commercie en onze altijd aanwezige drang om Amerikanse tradities in te voeren (Valentijsdag, Haloween) geworden. In de praktijk vinden we het blijkbaar helemaal niet zo belangrijk. We laten ons meeslepen in de commercie van Black Friday en Cybermonday in plaats van ons te richten op wat deze feestdagen echt betekenen en hoe we ze op een waardevolle manier kunnen vieren.

Laten we onze echte tradities koesteren (waar zijn de lampionnenoptochten met Sint Maarten) en niet laten verdwijnen onder de sneeuw van Black Friday, Cybermonday en Kerstmis. Sinterklaas is al jaren een belangrijke traditie in onze cultuur en verdient onze aandacht en waardering. Laten we ervoor zorgen dat het niet verloren gaat in de commercie en blijft bestaan als belangrijke traditie voor ons en voor toekomstige generaties.

Ik was nog niet van plan mijn mijter in de wilgen te hangen, maar als het zo doorgaat, ben ik over een paar jaar overbodig. En ik verdom het toch om op een winkelcentrum als een idioot ‘Ho, Ho, Ho’ te gaan lopen roepen. Het was, is en blijft een nikszeggend figuur, die hele Saint Nick!

Fijn weekend.
Hans Janssen