Nieuwe afspraken over onderhoud openbare ruimte

Nieuwe afspraken over onderhoud openbare ruimte

22 december 2022 Uit Door Admin

In november deed het college een voorstel voor het kwaliteitsniveau van onderhoud in de openbare ruimte. De gemeenteraad is hiermee op 19 december akkoord gegaan. Hierdoor verandert op verschillende plaatsen het onderhoudsniveau van bijvoorbeeld gemeentelijk groen, wegen en straatmeubilair.

Financiële ruimte
De belangrijkste reden om het onderhoudsniveau te veranderen is de financiële ruimte. Er is onvoldoende budget om de openbare ruimte op het eerder vastgestelde niveau te onderhouden. Peter Pennekamp, wethouder: “We hebben gekozen voor een kwaliteitsniveau ‘Sober’. Daarmee stellen we zeker dat onderhoud tegen een reële prijs blijft plaatsvinden. We hebben in onze gemeente beperkte financiële middelen. Daarom maken we steeds een afweging tussen onze middelen en onze eisen voor kwaliteit en leefomgeving. ”

Ondanks het stapje terug in kwaliteitsniveau, stijgen de kosten voor onderhoud komende jaren. Pennekamp: “We zien dus straks mogelijk meer onkruid en minder snoeiwerk, terwijl we meer betalen. Helaas hebben we allemaal te maken met stijgende kosten. Met het gekozen scenario houden onze gemeente aantrekkelijk en doen dat op een verstandige manier.” De extra kosten voor het beheer zijn €465.000,-.

Verandering kwaliteitsniveau
Wethouder Pennekamp licht toe: “Het kwaliteitsniveau waarvoor wij hebben gekozen, is gangbaar in andere gemeentes. Het wordt bijvoorbeeld ook gedeeltelijk in Arnhem gehanteerd. We willen een uitnodigende gemeente zijn en blijven. Het centrum en stationsgebied en de begraafplaatsen onderhouden we op een iets hoger niveau. Maar ook daar ontkomen we er niet aan om iets in te leveren. Met het gevraagde budget kan de gemeente voldoende onderhoud uitvoeren en voorkomen we achterstanden.” De aanpassing van het kwaliteitsniveau start wanneer lopende contracten aflopen. In 2023 zal daarom in de praktijk nog weinig veranderen.

Meldingen openbare ruimte
Inwoners kunnen met vragen of zorgen over het beheer van de woonomgeving terecht bij de gemeente. Meldingen kunnen worden ingediend via fixi.nl, de Fixi-app of telefonisch bij de gemeente via (026) 317 99 11.