Minister Korthals opende laatste deel Rijksweg A12 naar Duitsland
Op 11 april 1962 vond een historisch moment plaats voor de infrastructuur tussen Nederland en Duitsland. Drs. H.A. Korthals, minister van Verkeer en Waterstaat, opende officieel het laatste deel van de Rijksweg A12 (E36). Dit traject, gelegen tussen Zevenaar en de Duitse grens bij Emmerich, vormde een belangrijke schakel in de verbinding tussen beide landen.
Bij de feestelijke opening schudde minister Korthals de hand van zijn Duitse ambtgenoot, minister Erkens van Noordrijn-Westfalen, bij het nieuwe douanekantoor. De ingebruikname van dit laatste deel van de snelweg betekende een aanzienlijke verbetering voor het verkeer tussen Nederland en Duitsland, waarbij de oude route door het centrum van Zevenaar en Elten werd ontlast.
Om te voorkomen dat reizigers de douane omzeilden, waren de op- en afritten van het nieuwe wegdeel tijdelijk afgesloten met betonpalen. Dit was een tijdelijke maatregel totdat de douanefaciliteiten volledig operationeel waren.
Van bochtige wegen naar moderne infrastructuur
Voor de opening van dit snelwegdeel moesten reizigers zich een weg banen door smalle, bochtige wegen, vaak gehinderd door drukke spoorwegovergangen. De oude route door het centrum van Zevenaar en het nabijgelegen drostambt Elten, dat destijds nog onder Nederlands bestuur viel, veroorzaakte veel verkeersopstoppingen en vertragingen.
Met de ingebruikname van de A12 werd een belangrijke stap gezet in de modernisering van de infrastructuur en de versterking van de economische samenwerking tussen Nederland en Duitsland. Het verkeer kon nu sneller en efficiënter de grens passeren, wat zowel het personen- als goederenvervoer ten goede kwam.
Deze historische gebeurtenis werd vastgelegd door Polygoon en maakt deel uit van de archieven van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
Bekijk hier het filmpje