Delta (2)

mei 15, 2022

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niks tegen advertorials. Voor degenen die niet weten wat dat zijn: berichten in de media over bedrijven of producten waarvan het net lijkt of ze in het kader van nieuwsgaring zijn geplaatst. Maar in werkelijkheid koopt het bedrijf in kwestie gewoon paginaruimte. Boven het bericht staat dan in kleine letters: ‘advertorial’. De inhoud is dan ook vaak in de trant van: Wij van wc-eend adviseren wc-eend.

Ik meende op pagina 5 van de Westervoort Post al een advertorial te vinden. Normaal staan die ergens achterin. Het ging over DELTA Fiber Netwerk. ‘Ook Westervoort kiest voor glasvezel van DELTA Fiber Netwerk.’ Oké, dit had een nieuwsfeit kunnen zijn. Maar is Westervoort dan de gemeenteraad? Het college van B&W? Even doorlezen dus. Ah: Voldoende inwoners hebben zich aangemeld voor een gratis glasvezelaansluiting. Daardoor kan de aanleg gestart worden. Nu heb ik geen idee hoeveel inwoners zich hebben moeten aanmelden om dit mogelijk te maken, maar goed. 

Dan lees ik dat Albert Gunsing, projectmanager bij Delta ‘erg blij is voor de inwoners..’ Hij noemt de inspanningen van Ambassadeurs om ‘Westervoort’ zover te krijgen. Blijkbaar moet ik als inwoner nu blij zijn. Ik kan me herinneren dat de eerste keer dat ik hierover schreef en er berichten op Westervoort Plaza verschenen de reacties nogal uiteenliepen. ‘Agressief, dwingend, irritant ….’ Dat waren toch veel voorkomende termen. Maar ook wel reacties die erop wezen dat mensen bereid waren om het aan te laten leggen. Nu moet ‘Westervoort’, u en ik dus, wel op voorhand beslissen of je glasvezel wilt. Immers als de straat maar 1 x open hoeft….. Als je later instapt kost dat € 350.

Begrijp ik nu goed dat dus alle straten in Westervoort op enig moment opengebroken worden? Tja, dat zal wel niet anders kunnen. Maar Gunsing is nog steeds blij voor de inwoners. 

Tot zoverre waren alle positieve geluiden nog citaten. Maar dan komt de volgende zin, bedacht door de redactie, denk ik, want nergens wordt duidelijk dat het om een citaat gaat: ‘Alle inwoners uit Westervoort worden persoonlijk geïnformeerd over het goede nieuws […]’. Ik vind nergens iets over waarom dit goed nieuws is. Of zou zijn. Misschien hebben de redactieleden zich al aangemeld, of ik mis serieus het woord ‘advertorial’  boven dit stuk. DELTA krijg zoveel ruimte om hun product aan te prijzen en het proces te schetsen dat ik me echt afvraag of dit redactionele nieuwsgaring is of gekochte ruimte. 

De volgende keer komt er misschien een stuk over de komst van een Shell-pompstation op het Ambacht, waarbij de lokale projectmanager aangeeft hoe blij hij of zij is voor de inwoners van Westervoort die eindelijk kunnen genieten van de geneugten van Shell V-Power. De brandstof van de toekomst? Nou ja, we krijgen in ieder geval het netwerk van de toekomst. 

Ik heb me altijd iets anders voorgesteld bij een DELTA-plan.

Hans Janssen.





Door Admin