
Beste meneer Koolmees, ik reken het u even voor, oké?
21 maart 2025
Wouter Koolmees, de president-directeur van de NS, meldt dat de prijs voor een treinkaartje vanaf volgend jaar waarschijnlijk met 12% wordt verhoogd. De reden? De reizigersaantallen zijn nog bij lange na niet op het peil van voor Corona. Dus krijgt de NS de begroting niet rond. De oplossing is dus om de mensen die wel de trein nemen voor die kosten op te laten draaien. Met dank aan de trouwe treinreizigers dan maar.
Waarom nemen minder mensen de trein. Ik weet wel waarom ik het niet doe. Ik reken het meneer Koolmees even voor.
Wij hebben vandaag een combi-bezoek aan familie in Zwolle en een feestje in Wezep. Kom op, we doen lekker mee en gaan met het OV. Een kaartje Westervoort – Zwolle kost
€ 17,60. Dan ben ik pas op het treinstation. Met de bus (met een leuk maar onhandig cadeau voor het feestje in Wezep onder de arm) naar het eerste adres kost € 2,00. Vandaar naar het tweede adres ook. Vanaf Zwolle naar Wezep komt daar nog € 3,00 bij. Totaal € 24,60. Logischerwijs is dat ook hetzelfde bedrag voor de terugreis dus totaal € 49,20. Maar wacht even, we zijn met zijn tweetjes dus helemaal totaal
€ 98,40. Dan heb je het alleen over de kosten. Het lopen naar bushaltes en stations, wachten op trein en bus, steeds nog met dat onhandige cadeau onder de armen (op de terugreis gelukkig niet meer) reken ik dan maar even niet mee. Maar bijna € 100,00 voor wat familiebezoek.
We doen het anders. We gaan met de auto. De totale reis is 162 km. We kunnen gaan wanneer we willen en het onhandige cadeau ligt netjes op de achterbank. Mijn bescheiden auto rijdt 1 op 12. Dus met 14 liter ben ik klaar. Ik geef toe dat ik makkelijk in Duitsland kan tanken, dus voor
€ 1,68 per liter was ik klaar. Nog geen € 24,00 dus. Maar ook als ik niet goedkoop kon tanken, stel 30 eurocent per liter meer, kom ik nog maar net boven de € 30 uit. Dat is een verschil van rond de € 70,00, meneer Koolmees. Er zullen mensen zijn die zeggen: ‘Ja, maar je hebt ook nog de afschrijving van je auto en toename van onderhoudskosten.’ Zeker, maar dat kost geen € 70,00.
Het milieu-aspect dan, zult u zeggen. Ja, ook ik ben begaan met het milieu. Maar voor dat verschil kan ik morgen in de winkel bijna voor een week boodschappen doen, steeds minder overigens. Dan kijk ik toch maar even wat huichelachtig naar mijn bankrekening en denk ik: ‘Ach, onze Wouter rijdt in een dienstauto….’ Ik hoop elektrisch. Ook die kan ik me niet veroorloven. Een aantal jaar geleden bezigde de NS de slogan ‘Waar zouden we zijn zonder de trein?’ Nou ook gewoon op de plaats van bestemming en veel goedkoper en sneller ook. Zonder gehannes met een lastig cadeau. Ik spoor dus niet, maar dat was jullie al wel duidelijk, denk ik.
Een fijn weekend allemaal.